Sagan om Maharajah, del 10

Det osannolika snabbjobbet

| 2016-03-09 15:48

I sagan om Maharajah har vi kommit fram till de sista finslipande snabbjobben inför årsdebuten där den nyblivne fyraåringen var rent osannolikt bra!

Årsdebuten börjar närma sig oc h Maharajah var närmast osannolikt bra i finslipningen på Solvalla. Foto; A.Lindblom/Travkompaniet

Årsdebuten börjar närma sig oc h Maharajah var närmast osannolikt bra i finslipningen på Solvalla. Foto; A.Lindblom/Travkompaniet

Under våren 2009, som nybliven fyraåring, finslipade Maharajah på formen inför årsdebuten som planerades till självaste valborgsmässoaftonen då Kungapokalskvalen skulle köras på Åby.

Ännu en tuff sparringpartner

En månad kvar till den planerade årsdebuten varvade Maharajah backjobben hemma på Yttersta med finslipande snabbjobb inne på Solvalla. Efter en lång vinter med uppbyggande tung mängdträning, behövde hingsten få upp farten igen i sin välmusklade kropp.
Tidigare hade han tränat ihop med Triton Sund, nu var det dags för ännu en tuff sparringpartner, fyrfaldige miljonären Jocose!
Nu skulle den unge hingsten härdas!

Jocose i rygg kom aldrig närmare Maharajah än så här. Foto; A.Lindblom/Travkompaniet

Jocose i rygg kom aldrig närmare Maharajah än så här. Foto; A.Lindblom/Travkompaniet

Rena rama ögongodiset

Stefan satt som vanligt upp bakom Maharajah och Emil Magnusson fick äran att köra Jocose. Planen var att den sistnämnde skulle gå med i ryggen på sin yngre stallkamrat för att in på upploppet gå ut och ge denne en match.
"Tror du att ni har någon chans?" frågade Stefan och vände sig till Emil när de körde ur stallet.
"Jamen självklart" fick Stefan till svar från Emil som visste att han satt bakom en av Sveriges speedigaste hästar.

För alla oss som älskar hästar var det en otroligt läcker syn när de bägge hingstarna skrittade ut på stallbacken den här soliga vårdagen. De såg sig självsäkert omkring på ett sätt som bara de där allra bästa hästarna gör, ni vet, här kommer jag!!
Att de båda glänsande hingstarna dessutom var bländande vackra, blev rena ögongodiset för alla hästälskare.

Planen sprack

Träningsheatet började enligt planen. Maharajah i ledningen med Jocose klistrad i ryggen. Efter ett varv skärptes tempot när Jocose styrdes ut för att utmana sin unga stallkamrat. Då sprack planen! Maharajah bara stack ifrån Jocose som faktiskt inte hade en chans! Avståndet mellan de bägge hästarna ökade hela upploppet ner och genom svängen efter mål där Maharajah bara drog på i full fart!

Stefan klappade om Maharajah efter det han kallade "osannolika snabbjobbet". Foto; A.Lindblom/Travkompaniet

Stefan klappade om Maharajah efter det han kallade "osannolika snabbjobbet". Foto; A.Lindblom/Travkompaniet

En oberörd häst men en rörd kusk

När Stefan väl fick stopp på Maharajah, vände han upp för att låta hästen jogga ner pulsen. Under de här varven brukade Stefan alltid showa, vinka och fyra av sitt breda vita leenden, men inte den här gången. Han satt bara där i sulkyn utan att säga något till oss bredvid banan och bara tittade rakt fram.
Vi såg ju att hästen såg fullständigt lysande ut men, var något fel?

Tillbaka i stallet var det en häst som var totalt oberörd men det var inte hans kusk. Stefan var rejält tagen av upplevelsen bakom Maharajah och hade därför behövt ett par varv på banan för att i lugn och ro hämta sig. Det första han gjorde när han klivit ur sulkyn var att klappa om Maharajah och krama om hästen skötare Malin, sedan berättade han med rejält darr på stämman;

- Det här var ett helt osannolikt snabbjobb! Jag hade 1.13,5 hela distansen med 1.10 sista 600 meterna vilket är helt osannolikt för en häst som är en månad från årsdebut. Och då fick vi ju runda några ute i fjärde spår genom sista sväng och, efter mål körde jag ytterligare 300 meter då det gick ännu fortare. Alltså, han är långt ifrån formen och gör det här med träningsbalans! Jag har aldrig i hela mitt liv kört ett sånt här jobb med en häst som är så långt från form. Jag körde en ruskigt bra jobb med From Above veckan innan han vann Elitloppet, men det var en häst i full form! Jag är alldeles tagen och varm, sa Stefan och gick direkt iväg för att byta om och få av sig den varma kördressen.

Malin drog av framskorna på Maharajah. Foto; A.Lindblom/Travkompaniet

Malin drog av framskorna på Maharajah. Foto; A.Lindblom/Travkompaniet

I år kommer de att förstå 

Efter en stund kom Stefan tillbaka då han fått av sig dressen och kommit ner i temperatur och hämtat sig. Han klappade om Maharajah och fortsatte att strö lovord över hästen;

- Jag tror inte att folk fattar hur bra den här hästen är men jag tror att de kommer att förstå det i år. Det han gjorde idag, som han också gjorde så otroligt enkelt, det hade han aldrig klarat av för ett år sedan. Han har utvecklats enormt under vintern och är betydligt bättre i aktionen, han har helt enkelt mognat och lärt sig.  Det var inte lätt för Jocose idag, men att han inte tar sig förbi Maharajah, det skall han minsann inte vara ledsen för, för jag tror inte det är någon häst som gör det!, konstaterar Stefan och skrattade lyckligt.

Satte punkt för Derbyträningen

Efter det osannolika snabbjobbet, åkte Maharajah hem och fortsatte den tunga backträningen på Yttersta. Två veckor före årsdebuten var det dags att sätta punkt för vinterträningen eller Derbyträningen som Stefan kallade den. Nu skulle Maharajah få en sista finslipning på Solvalla där Örjan, för första gången på ett halvår, satt upp i sulkyn.

Stefan skötte värmingen där hästen som vanligt såg helt fantastisk ut.

Efter värmningen fick Maharajah vara med om något nytt.

Maharajah i sista snabbjobbet inför årsdebuten för första gången utan framskor och med nummer sjutton på vojlocken. Foto; A. Lindblom/Travkompaniet

Maharajah i sista snabbjobbet inför årsdebuten för första gången utan framskor och med nummer sjutton på vojlocken. Foto; A. Lindblom/Travkompaniet

Utan framskor

Innan Örjan kom för att köra snabbjobbet, satte Malin på sig skoförklädet och drog av Maharajahs framskor. Det var dags för honom att springa barfota fram.
Stefan förklarade hur han tänkte;

 - Idag är det sista snabbjobbet inför årsdebuten och jag vill testa hur han fungerar utan framskor. Jag tror att Maharajah kommer att bli riktigt bra barfota när han är helt färdig för det. Hans sätt att trava borde passa helt perfekt för barfotakörning. Jag tycker att idag är ett lämpligt tillfälle att testa för oavsett hur det går, så kommer det inte att störa honom. Sedan när säsongen startar så vill jag inte riskera att störa honom, förklarade Stefan.

Örjan kom in i stallet för att köra snabbjobbet då han först konstaterade att hästen lagt på sig rejält med muskler under vintern. Sedan körde han ett 1 600 meters heat på en tid i underkant av 1.15,0 i ensamt majestät. Hästen såg väldigt löpglad och fin ut men, skiftade lite i travet i sista kurvan.
Efteråt var Örjan jättenöjd med hur Maharajah kändes;

- Han kändes fin även om det ännu saknas lite spänst i honom. Men det är ju helt enligt planerna, och han lär gå framåt för varje snabbjobb och lopp han kommer att göra. Jag är jättenöjd med honom, summerade Örjan. 

Stefan Hultman var också nöjd med hästen men inte helt nöjd med barfotabalansen;

 - Han blev lite flack i steget utan framskor och det syntes att han var lite ovan med den balansen, han sprang liksom och tog om lite i några steg. Men nu har vi testat det men det är inte säkert att han kommer att tävla barfota i år eller om han någonsin kommer att göra det, det vet vi inte. Men jag tror att det kan komma att passa honom när han är mer färdig, vi får se. Han har i alla fall väldigt bra kvalitet på hovarna som gör att man kan köra barfota och det är bra att veta, sa Stefan.

Maharajah skulle ha nummer 17 på vojlocken fler gånger. Foto; C.Kärrstrand

Maharajah skulle ha nummer 17 på vojlocken fler gånger. Foto; C.Kärrstrand

Var nummer 17 ett omen?

Den här dagen var en onsdag och Maharajahs snabbjobb gick före tävlingarna och selades ut med en vojlock. Alla hästar som körs i snabbjobb under tävlingsdagar, också måste ha en vojlock. 

Så här sa Stefan när han fick se voljocken;

 - Det är nog sista gången Maharajah får nr 17 på en vojlock. Eller nej förresten, det kan bli ett bra nummer när det blir dags för Prix d´Amerique, skojade Stefan när han körde ut ur stallet inför värmingen.

Nu när vi sitter med facit och vet vad som hände, känns det nästan som om den där vojlocken var ett omen, ett förebud om vad som komma skulle. För det var just nummer sjutton som Maharajah hade på vojlocken när han fyra år och nio månader senare vann Prix D´Amerique!

Men fram tills dess har vi massor mer att berätta om i "Sagan om Maharajah". I nästa del är det dags för årsdebut och när kungen kom till Rättvik.

Har ni missat de tidigare delarna i sagan om Maharajah, hittar ni dem här.

Sagan om Maharajah, del 1

Sagan om Maharajah, del 2

Sagan om Maharajah, del 3

Sagan om Maharajah, del 4

Sagan om Maharajah, del 5

Sagan om Mahraajah, del 6 

Sagan om Maharajah, del 7

Sagan om Maharajah, del 8

Sagan om Maharajah, del 9

Kontakta oss

Travkompaniets stall AB
Yttersta Menhammar gård
178 90 Ekerö

E-post: info@travkompaniet.se

Om travkompaniet

Travkompaniet är världens största hästägarkonsortium med 7 000 andelsägare som äger travhästar av högsta klass. Stallet har fått fram många stjärnhästar, vunnit nästan alla årgångslopp i Sverige och många storlopp för den äldre eliten. I Travkompaniets stall är du med i travets elitserie. Häng med du också!

Om hur vi hanterar dina personuppgifter »