ATG.se startade 1998 och har varit en succé. Spelet på hästar går väldigt bra och bara på nätet omsattes det i fjol drygt en miljard kronor. Idag finns 100.000 kunder där häften av dem gör minst ett spel i veckan.
I fjol gick spelet på nätet upp med 3,6 procent och nu lanserar ATG ytterligare ett steg i sin satsning.
- Krigsplatsen på spelmarknaden är på nätet och där har vi tidigare varit marknadsledande. Nu presenterar vi något helt nytt, en unik upplevelse att ta del av både sport och spel, berättar Remy Nilson.
- Vi lägger ihop allt i ett och samma paket. Man kan se loppen, oddsen, strecken och spelet, allt i realtid på samma sida. Dessutom med dubbelt så bra bildkvalitet mot tidigare.
Allt samlat i ett och samma fönster
Det här innebär att man som tidigare inte behöver klicka sig fram på olika sidor för att göra sina spel. Nu finns allt samlat på en och samma sida, och dessutom uppdateras oddsen och strecken automatiskt. Man kan alltså se loppen och samtidigt kunna se oddsen och strecken i samma fönster.
I samarbete med sporten
Atg.se sänder fem timmar om dagen, sju dagar i veckan, året runt. Vissa dagar visas även saxade lopp från två olika banor.
- Jag vill understryka att den här satsningen görs i samarbete med sporten. Många tror kanske att det här blir dödsstöten vad det gäller publiken på landets banor. Men vi kommer inte att på något sätt ge upp kampen för varken ombud eller publiksiffror. Vi måste jobba och vara offensiva på alla plan, säger Remy Nilson.
- Men det går inte att blunda för de ökade intäkter som det här innebär. När vi släppte Live-bilder på nätet ökade omsättningen mellan fem och tio miljoner kronor. Det här är också en utmaning för oss för att skaffa fler kunder.
Sommarerbjudande
I samband med lanseringen går ATG ut med ett sommarerbjudande på 299 kronor för ett tre månaders abonnemang på Live-sidan. Där får kunden möjlighet att spela och se loppen direkt hem i sin dator sju dagar i veckan under hela sommaren.
- Banorna blir kompenserade genom att få en tredjedel av intäkterna, säger Remy Nilson.
På fredag går alltså startskottet för en unik spelupplevelse. Till hösten kommer ATG att lansera ännu mer nyheter på atg.se i steg två. Målsättningen är att vara världens bästa spelsajt.
Michael Carlsson