Spela spår 4 bakom bilen över medeldistans och spår 5 över kort distans.förändrades förutsättningarna när Örebro införskaffade en ny modern startbil 2017. Störst omkastningar blev det över sprinterdistans och mest tydligt för spår 5, som gick från att vara klart sämre än sina invändiga utgångslägen till överlägset bäst – precis som på de flesta banor i Sverige. Det statistiska underlaget är fortfarande ganska tunt eftersom man kör få sprintlopp av denna typ på Örebro, men tendensen glasklar. Detta trots att Örebro är ensamma bland landets tusenmetersbanor om att köra samtliga sprinterlopp över engelska milen (1 609 meter). Ännu mer sticker banan ut på medeldistans där man flyttat fram starten 40 meter jämfört med andra banor och kör över 2 100 meter. Det ger ett längre anlopp samt kortare sträcka till första sväng, två detaljer som märkbart hämmar hästar med startspår långt ut att nå ledningen eller andra positioner långt fram i fältet. Ur det perspektivet kan man alltså påstå att Örebro vid förändringarna 2008 gjorde ett aktivt försök att få mer orättvisa förutsättningar där spårlottningen skulle bli ännu mer avgörande, något bland annat banans dåvarande kuskchampion Carl-Erik Lindblom var mycket kritisk mot. Det fick önskad effekt då banan länge stack ut mot resten av landet i det att spår 1-4 var de mestvinnande och resulterade också i att Örebro fick rykte om sig som en monoton spetsbana. Något som stämde mycket väl, i synnerhet när det vankades V75®. Tittar man på autoloppen på V75 mellan 2010-2016 så vanns 55 procent av dessa från ledningen, en skyhög siffra som till och med slår ”spetsparadiset” Jägersro. Med den nya startbilen är resultaten 44 procent spetsvinnare i autolopp på V75, betydligt närmare rikssnittet på 43. Ännu tydligare blir förändringen om man tittar på andelen vinnare från bakspår, 13 med den gamla bilen mot 24 med den nya. Men det ska tilläggas att just den här omgången tycks vara ett undantag, då spetshästarna blir lika svårfångade som förr. 37 autolopp på V75 mellan mars-maj med den nya bilen har nämligen sett 54 procent spetsvinnare. Om man väger resultaten mot den startspårstatistik som vi snart kommer till ligger det nära till hands att dra slutsatsen att den nya startbilen bäddat för längre spetsstrider eftersom hästarna längre ut i banan, framförallt spår 5, får chans att vara med i körningen. I mångt och mycket har den nya startbilen suddat ut den invändiga fördel som distanserna ger upphov till. Eftersom det är den aktuella som är relevant på lördag har vi bara tittat på statistik från 2018 och framåt. För att få jämförbara resultat som motsvarar 12 hästar bakom bilen harmoniseras segerprocenten som hämtats ur Travfakta till 100.Harmoniserad segerprocent (ROI) Medeldistans autostart (borträknat kallblodslopp, monté och spårtrappor) Örebro (676 lopp) - hela landet (15 762 lopp) Spår 1: 9,0 (51) – 8,6 (66) Spår 2: 9,1 (67) – 9,7 (68) Spår 3: 10,4 (73) – 10,0 (67) Spår 4: 13,8 (105) – 12,0 (76) Spår 5: 12,7 (78) – 12,3 (87) Spår 6: 8,4 (99) – 9,4 (76) Spår 7: 9,1 (63) – 8,1 (69) Spår 8: 5,6 (44) – 6,8 (69) Spår 9: 6,6 (60) – 5,7 (54) Spår 10: 6,2 (68) – 6,6 (62) Spår 11: 6,5 (82) – 6,5 (72) Spår 12: 2,7 (20) – 4,4 (54) Tittar man på segerprocenten är det några saker som sticker ut. Dels är de ”bästa spåren” 4-5 mer dominerande än vanligt, med extra plus för spår 4. Det andra som blir tydligt är att ”sämsta spåren” 8 och 12 är ännu svårare än vanligt. Sett till hela landet är segerandelen från spår 8 högre än för samtliga bakspår, men på Örebrotravet är läget näst sämst och ungefär så ”hemskt” som sitt rykte. Ännu värre är det för spår 12 med extremt låga 2,7 i segerprocent. För att få ROI (Return On Investment) som verkligen återspeglar den verkliga vinstchansen jämfört med spelarnas förväntningar krävs ett större underlag än 676 lopp. För hela landet är det däremot robusta resultat som visar att det mest spelvärda startspåret är 5, medan 9 och 12 har lägst spelvärde. Tendensen på Örebro pekar onekligen mot att spår 4 är guldgruvan, medan även spår 6 visar starka siffror. Det gör att man kan anta att ROI för spår 5 också kommer att gå upp med mer data. Det här är de tre mest spelvärda startspåren generellt och mycket talar för att detta gäller även på Örebro numera. Samtidigt märks att ROI följer den försämrade segerprocent för spår 8 och framförallt 12 vilket styrker att det är krävs något alldeles extra för att vinna från dessa utgånglägen på Örebro. Det gör det extra viktigt att hålla koll på strykningar, eftersom skillnaden att hamna ett hack längre ner är så extrem.Harmoniserad segerprocent (ROI) Kort distans autostart (borträknat kallblodslopp, monté och spårtrappor) Örebro (207 lopp) - hela landet (6372 lopp) Spår 1: 9,5 (46) – 9,8 (61) Spår 2: 11,1 (76) – 10,6 (69) Spår 3: 10,1 (45) – 9,9 (68) Spår 4: 11,6 (43) – 13,6 (83) Spår 5: 17,6 (119) – 14,0 (94) Spår 6: 8,0 (39) – 9,1 (72) Spår 7: 6,6 (95) – 7,0 (66) Spår 8: 2,8 (34) – 5,6 (67) Spår 9: 7,8 (59) – 5,8 (52) Spår 10: 6,1 (70) – 5,7 (59) Spår 11: 6,3 (39) – 5,6 (80) Spår 12: 2,5 (21) – 3,3 (55) Det nio meter kortare anloppet över sprinterdistans borde göra att startspår längre ut gynnas. Tyvärr är underlaget på 207 lopp ännu för litet för att få en klar bild kring det, men de närmast förkrossande siffrorna för spår 5 visar i alla fall att det bästa utgångsläget flyttar ett spår ut när starten går på bortre långsidan. Fullt så överlägset alla andra utgångslägen är det sannolikt inte och såväl segerprocent som ROI lär jämna ut sig med tiden, framförallt jämfört med spår 4, men det finns ändå anledning att tro att spår 5 över kort distans på Örebro är ett bättre än genomsnittet och ett av landets statistiskt bästa utgångslägen. Förutsatt att det inte blir några invändiga strykningar är det 5 Joint Chief (V75-5) och 5 Mister Hercules (V75-6) som bjuds dessa förutsättningar på lördag. I övrigt noteras att spår 8 och 12 åter visar smått katastrofala resultat. Sammantaget kan man konstatera att startspårens betydelse fortfarande är större på Örebro än generellt. Alltså att mer än vanligt avgörs redan i spårlottningen. Vi tittar även på hur vinnande positioner skiljer sig från landet – här har Travfakta data sedan 2020. Resultaten gäller autolopp över kort respektive medeldistans, med de kriterier som behandlats ovan.Vinnande position i procent Kort- och medeldistans autostart (borträknat kallblodslopp, monté och spårtrappor) Örebro – hela landet Spets: 46,6 – 45,6 Dödens: 15,8 – 15,5 Rygg ledaren: 6,7 – 7,2 Andra ytter: 8,3 – 9,2 Tredje inner: 2,4 – 2,7 Tredje ytter: 8,6 – 7,5 Övriga: 11,5 – 12,3Vinnare med invändig löpning: 58,5 – 59,0 Resultaten sticker inte ut på något extremt sätt, men korrelerar väl med spårstatistiken i det att fler hästar vinner från spets/dödens och färre från köposition.Harmoniserad segerprocent (ROI) Spårtrappor medeldistans (borträknat kallblodslopp och monté) Örebro (317 lopp) - hela landet (5 181 lopp) Spår 1: 3,5 (26) – 5,1 (43) Spår 2: 8,2 (46) – 7,4 (57) Spår 3: 8,8 (42) – 7,1 (53) Spår 4: 13,2 (60) – 10,6 (77) Spår 5: 13,6 (78) – 12,6 (93) Spår 6: 9,9 (72) – 11,0 (82) Spår 7: 10,0 (117) – 10,4 (84) Spår 8: 6,7 (36) – 8,6 (76) Spår 9: 4,5 (35) – 5,9 (54) Spår 10: 6,5 (40) – 6,6 (63) Spår 11: 8,1 (47) – 8,1 (69) Spår 12: 7,2 (56) – 6,5 (55) Här stärks den tidigare tendensen att spår 4-5 är mer gynnsamma än vanligt, även om låg ROI tyder på att spelarna varit ovanligt vakna inför detta faktum. Däremot har man inte varit med på framgångarna för spår 7. Dessa är inte större än vanligt, men hästarna som vunnit därifrån på Örebro har betalat så höga vinnarodds att fasta insatser på dessa gett en nettovinst på 17 procent. De sämsta spåren i spårtrappor är normalt sett 1 och 9, vilket också förstärks på Örebro med lägre segerprocent och ROI. Vidare ser man att spår 8 fortsatt är betydligt svårare att övervinna på lördagens bana. Däremot visar det annars närmast hopplösa spår 12 normala resultat i detta fall. Ser man till V75-2 har alltså den förmodade favoriten 8 Esperia Font en tuffare uppgift än vad hon haft på en annan bana – förutsatt att hon inte blir nerstruken ett hack.Vinnande position i procent Spårtrappor medeldistans autostart Örebro – hela landet Spets: 36,6 – 40,5 Dödens: 22,8 – 16,7 Rygg ledaren: 7,5 – 7,9 Andra ytter: 7,9 – 8,7 Tredje inner: 4,3 – 2,9 Tredje ytter: 8,7 – 7,4 Övriga: 12,2 – 15,9Vinnare med invändig löpning: Invändig löpning: 51,6 – 55,6 Här är andelen spetsvinnare klart lägre, men andelen dödensvinnare klart högre. Ett tecken på att innerspåret i sig inte verkar vara den viktigaste faktorn på Örebro, utan snarare att sitta med långt framme inför slutvarvet. Detta stärks av att andelen vinnare från köposition åter är låg.Katja Melkko - stayerdrottningen Slutligen tittar vi mot lördagens huvudlopp, Orebro Int’l (V75-7). Vi har tidigare sett att stayerlopp med flera volter är den mest favoritbetonade typen av lopp. Det är också bekant att dessa favoriter oftast startar på den sista tilläggsvolten. Men om alla data visar att det är svårare att vinna från köplats på Örebro borde det rimligtvis missgynna hästar som startar från många tillägg? I sin krönika i Travronden den här veckan har Jens Sjödén brutit ner de 21 tidigare upplagorna av loppet med aktuella förutsättningar. Det visar att det bara varit fem favoritsegrar, alltså 24 procent, att jämföra med 42 procent i den här lopptypen totalt i landet. Tittar man på de individuella volterna varifrån vinnarna startat har startat återfinns sju från 3 140 meter, sex från 3 160 meter och åtta från 3 180 meter. Detta måste förstås delas med antalet hästar som startat från varje volt. Gör man detta blir den individuella segerandelen för varje häst per volt:3 140 meter 7,1 procent3 160 meter 4,7 procent3 180 meter 10,4 procent Vi tittar lite närmare på de senaste tio årens vinnare. År: vinnare, distans – position varvet kvar. Balans. Vinnarodds. 2015: On Hold, 3180 – tredje ytter. Skor runt om. 24,79 2016: Mellby Viking, 3 180 – sjunde ytter. Barfota runt om. 3,16 2017: Balfour, 3 140 – spets. Barfota runt om. 4,53 2018: Just Wait and See, 3 140 – rygg ledaren. Barfota runt om. 6,96 2019: Mack Dragan, 3 160 – tredje ytter. Barfota runt om. 6,64 2020: Electrical Storm, 3 160 – andra ytter. Barfota runt om. 6,98 2021: Moni Viking, 3 180 – dödens. Barfota runt om. 2,05 2022: Falcon Eye, 3 140 – rygg ledaren. Skor runt om. 10,70 2023: Versace Face, 3 160 – på i tredjespår från fjärde ytter. Barfota bak. 5,83 2024: High On Pepper, 3 180 – andra ytter. Skor runt om. 3,43 Som synes jämnt mellan volterna även de senaste åren. Noterbart är att barfota runt om varit den mest lyckosamma balansen. 12 High On Pepper vann alltså loppet med skor i fjol (som andrahandsfavorit bakom 15 Gamin Jaba) och är anmäld barfota i år. Jorma Kontio är också med sina fyra segrar den kusk som vunnit loppet flest gånger. En annan detalj som talar för favoriten är att tränaren Katja Melkko har landets högsta segerprocent i denna typ av lopp.3 140 meter voltstart – minst 50 starter sedan 2010 Segerprocent (ROI) Katja Melkko – 31 (163) Daniel Redén – 23 (102) Joakim Lövgren – 22 (84) Åke Lindblom – 21 (121) Robert Bergh – 21 (81) Timo Nurmos – 20 (78) Björn Goop – 19 (92)
Att vinna pengar på Örebrotravet har inte varit svårare än så sedan banan bytte startbil 2017. Den som följt denna devis har nämligen blivit 7 300 kronor rikare vid en fast insats på 100 kronor på alla startande hästar därifrån. Som tidigare visats i denna spalt