Ur ett statistiskt perspektiv är Kalmartravet Sveriges märkligaste bana.
En plats där spår 8 bakom bilen är betydligt bättre än spår 1 och där spetshästar tycks gynnas av barfotaförbudet.
Varför det förhåller sig så är inte lätt att svara på.
Faktum är i alla fall att banan har ett av landets längsta upplopp på 207 meter, vilket innebär att anloppet också är bland de längsta – något som generellt brukar gynna invändiga startspår.
Tittar man på själva bankroppen sticker Kalmar ut med långa rakor och snäva svängar. Ingen av landets tusenmetersbanor är mer avlång. Avståndet tvärs över banan mellan innerspåren på upploppsrakan och bortre långsidan är 160 meter, att jämföra med landets ”rundaste” tusenmetersbana Visby som mäter 200 meter i diameter och nästföljande Färjestad, Eskilstuna, Gävle på 182 meter.
Hur det påverkar utgången av loppen är upp till var och en att grunna på, men faktum är att lördagens plats för V75 sticker ut på många sätt.
Men inte gällande andelen spetsvinnare (i Travfakta definierat som ledaren av loppet varvet från mål):
Spetsvinnare sedan 2015
Kalmar
Procent spetsvinnare 42
ROI på spetshästen 226
Hela landet
Procent spetsvinnare 42
ROI på spetshästen 222
Här syns att den totala andelen spetsvinnare på Kalmar tangerar rikssnittet. ROI (Return On Investment) på spetshästen – som visar återbetalningen på ett fiktivt spel med fast insats på ledarhästen varvet från mål i alla lopp – är aningen högre och visar att det är en smula mer gynnsamt än vanligt att hitta spetshästen på Kalmar.
Omräknat till snittodds betalar spetsvinnarna på Kalmar 5,38 jämfört med 5,29 i hela landet.
Så långt inget konstigt.
Men när man börjar undersöka resultaten under barfotaförbudet (december-februari) som infördes i december 2015 så förändras bilden:
Andel spetsvinnare under barfotaförbudet
Kalmar
Procent spetsvinnare 45
ROI på spetshästen 239
Hela landet
Procent spetsvinnare 40
ROI på spetshästen 197
En spännande iakttagelse.
Att andelen spetsvinnare generellt sjunker under barfotaförbudet har vi behandlat många gånger i denna spalt, men på Kalmar är det alltså tvärtom.
Andelen spetsvinnare och återbetalningen på dessa ökar under barfotaförbudet.
Räknar man om det till snittodds på spetsvinnarna hamnar Kalmar på 5,31 och hela landet på 4,93.
Medan det normala förfarandet är att både segerprocent och odds sjunker under barfotaförbudet, så ökar andelen spetsvinnare på Kalmar, samtidigt som de betalar nästan lika höga odds.
Man kan alltså inte se den effekt som sker på Jägersro där det blir fler hårt spelade hästar som vinner från ledningen på vintern.
Slutsatsen blir att lördagens omgång avviker från normala vinterförfaranden och det torde vara extra prisvärt att analysera fram vem som tar ledningen.
Men riktigt så enkelt visar det sig inte vara…
Tittar vi avdelningarna så märks att fyra avgörs över 2 140 meter autostart.
Därför är det värt att studera dessa förutsättningar extra noga.
Vi börjar med att kika på andelen spetsvinnare, enligt samma devis som ovan.
Andel spetsvinnare medeldistans autostart (exkluderat spårtrappor, kallblodslopp och monté) sedan 2015
Kalmar
Procent spetsvinnare 41
ROI på spetshästen 207
Hela landet
Procent spetsvinnare 44
ROI på spetshästen 212
Det här var också intressant information. Andelen spetsvinnare i denna typ av lopp på Kalmar är alltså tydligt lägre än snittet.
Frågan är vad som gäller under barfotaförbudet?
Andel spetsvinnare medeldistans autostart (exkluderat spårtrappor, kallblodslopp och monté) under barfotaförbudet sedan 2015
Kalmar
Procent spetsvinnare 36
ROI på spetshästen 156
Hela landet
Procent spetsvinnare 42
ROI på spetshästen 189
Det här är direkt motsägelsefullt. Trots att spetsvinnarna alltså ökar på vintern på Kalmartravet, så minskar de kraftigt från redan låga siffror i den här mycket vanliga propositionen. 184 lopp ger ingen statistisk säkerhet, men är ändå tillräckligt för att man ska ana att det här är en tendens som lär stå sig över tid.
Då får man alltså dra slutsatsen att analys av spetskampen torde vara av mindre vikt än brukligt i V75-2, V75-5, V75-6 och V75-7.
Vi har tidigare berört att spårstatistiken med just dessa förutsättningar sticker ut väldigt mycket på Kalmar.
Uppdaterat med färska resultat och räknat sedan 2015 ser den ut som följande:
Spårstatistik medeldistans autostart sedan 2015
Kalmar – hela landet
Segerprocent (ROI)
Spår 1: 7,5 (37) – 9,6 (65)
Spår 2: 10,5 (76) – 10,8 (70)
Spår 3: 8,5 (48) – 11,0 (67)
Spår 4: 12,4 (81) – 13,2 (78)
Spår 5: 13,5 (82) – 13,5 (85)
Spår 6: 11,1 (83) – 10,3 (74)
Spår 7: 9,0 (72) – 9,0 (70)
Spår 8: 9,6 (97) – 7,4 (67)
Spår 9: 7,8 (72) – 6,4 (53)
Spår 10: 7,0 (42) – 7,2 (60)
Spår 11: 8,7 (87) – 7,1 (68)
Spår 12: 5,0 (36) – 5,1(56)
Resultaten gäller året om och 809 lopp är ett ganska gediget underlag som torde spegla startspårens betydelse.
Men för att få direkt jämförbara resultat normaliserar vi segerprocenten så att den hamnar på 100 totalt – vilket alltså motsvarar lopp som körs med tolv hästar bakom bilen.
Spårstatistik 2 140 meter autostart (borträknat monté, kallblod och spårtrappor) sedan 2015
Normaliserad segerprocent (ROI)
Kalmar – hela landet
Spår 1: 6,8 (37) – 8,7 (65)
Spår 2: 9,5 (76) – 9,8 (70)
Spår 3: 7,7 (48) – 9,9 (67)
Spår 4: 11,2 (81) – 11,9 (78)
Spår 5: 12,2 (82) – 12,2 (85)
Spår 6: 10,0 (83) – 9,3 (74)
Spår 7: 8,1 (72) – 8,1 (70)
Spår 8: 8,7 (97) – 6,7 (67)
Spår 9: 7,1 (72) – 5,8 (53)
Spår 10: 6,3 (42) – 6,5 (60)
Spår 11: 7,9 (87) – 6,4 (68)
Spår 12: 4,5 (36) – 4,7 (56)
Här ser man att Kalmar skiljer ut sig från rikssnittet på flera sätt. Det första är den låga segerprocenten med tillhörande katastrofal ROI för spår 1.
Det andra är de mycket goda resultaten från spår 8, som är långt ifrån det sämsta framspåret och visar klart högst återbetalning.
Sett till dessa ytterligheter är det inte oväntat att resultaten däremellan pekar åt att invändiga utgångslägen generellt är något missgynnade.
Ett tredje startspår som visar klart positiva resultat mot vad som är brukligt är 11, som också är näst mest spelvärt.
Omräknat till snittodds på vinnarna ser det ut så här:
Spårstatistik 2 140 meter autostart (borträknat monté, kallblod och spårtrappor) sedan 2015
Snittodds på vinnarna
Spår 1: 4,93 – 6,77
Spår 2: 7,24 – 6,48
Spår 3: 5,65 – 6,09
Spår 4: 6,53 – 5,91
Spår 5: 6,07 – 6,30
Spår 6: 7,48 – 7,18
Spår 7: 8,00 – 7,78
Spår 8: 10,10 – 9,05
Spår 9: 9,23 – 8,28
Spår 10: 6,00 – 8,33
Spår 11: 10,00 – 9,58
Spår 12: 7,20 – 10,98
Här syns att spelarna inte tycks ta någon hänsyn till ytterspårens utstickande resultat.
Vinnarna från spår 1 är inte bara färre, de är också hårdare spelade än normalt.
Omvänt betalar vinnarna från spår 8 högre odds än vad som är brukligt.
Men nu åter till de motsägelsefulla resultaten kring spetsvinnarna.
Vi har alltså konstaterat att andelen spetsvinnare på Kalmar generellt följer rikssnittet, men att det skiljer sig på flera sätt under vintern.
Trots att andelen spetsvinnare ökade totalt, sjönk de ändå tydligt i lopp över 2 140 meter autostart.
Då måste de förstås stiga i andra kategorier och den som är relevant för lördagens omgång är medeldistanslopp i voltstart med tillägg.
Sådana är inte lika vanliga varför det statistiska underlaget blir ganska lågt, men 93 lopp kan ändå ge en vink om vad som gäller.
Medeldistans voltstartslopp med tillägg under barfotaförbudet
Kalmar
Procent spetsvinnare 48
ROI på spetshästen 235
Hela landet
Procent spetsvinnare 38
ROI på spetshästen 225
Det här är logiskt en proposition där andelen spetsvinnare är lägre än normalt.
Men på Kalmar är det alltså tvärtom.
Nästan hälften av dessa lopp under barfotaförbudet har vunnits av ledarhästen.
I viss mån beror det på att hårdare spelade hästar släppts till spets, vilket styrks av att snittoddset ligger på 4,90, jämfört med 5,92 för hela landet, men ROI visar att det ändå extra prisvärt att försöka lista ut vem som tar ledningen.
Ska man sätta in detta i lördagens omgång är det alltså troligt att vi får en spetsvinnare i antingen V75-1 eller V75-4.
Om vi avrundar med att titta på dessa avdelningar så hittar vi landets formstarkaste tränare med tre hästar.
Hanna Lähdekorpi har vunnit 10 av 22 starter under 2025 vilket ger henne högst segerprocent (45) och ROI (195) bland landets tränare med minst 20 starter (till och med torsdag eftermiddag).
Extra intressant är att hennes duo i V75-1 dragit de båda springspåren.
För att reda ut deras spetschanser tittar vi på hur kuskarna lyckats tidigare från respektive startspår.
Hanna själv kör 6 Dareious di Poggio och visar upp snygga 22 i segerprocent, samt ROI 135, från aktuella förutsättningar. Men faktum är att hon bara haft springspår på startvolten vid 18 tillfällen i karriären. Och endast en gång har hon spetsat innan första sväng, i det senaste försöket med Con Padre på Jägersro i augusti.
Gustav Johansson kör 7 Steady Victory. Han har 21 i segerprocent och ROI på mäktiga 256 från spår 7 på startvolten.
Han är också lite mer rutinerad än Lähdekorpi från aktuellt läge med 31 starter. Av dessa har han spetsat i nio innan första sväng.
Lördagens förutsättningar utan bakspår innebär att springspåren får volta själva och brukar innebära en fördel som inte vägs in i nämnda statistik vilken berör samtliga starter från aktuellt läge. Ska man anta att någon av dessa tar spets borde alltså Steady Victory ligga närmast till hands i förstaskedet. Vad som händer därefter är förstås upp till kuskarna, men det är i alla fall värt att nämna att Steady Victory är obesegrad i tre starter från ledningen, spelad till 163, 36 respektive 55 för 10.
Lähdekorpis häst i V75-4 är 10 True Blue. Hennes segerprocent som kusk från 20 meters tillägg över medeldistans ligger på 14 med ROI 77.
För sakens skull kan även påpekas att Hanna Lähdekorpi har snygga siffror som kusk med förutsättningarna för 10 Nash Keeper i V75-5, då hon visar 18 i segerprocent samt ROI 92 från spår 10 bakom bilen i medeldistanslopp.